Debat

Reklamens magt, forbrug og økonomi

Læserbrev af Hjørdis Bøgh, Slotsgade 27, Haderslev

Reklamens magt er kæmpestor og overalt.
Der reklameres for alt muligt, hvad man kan købe og ”blive lidt mere lykkelig”, hvis man lige køber det ene eller andet produkt. Der er en tidsånd, der siger, hvad man skal have, næsten alt, hvad der reklameres for. Det skaber et enormt forbrug. Den ældre generation sparede op til nye ting og sager og rejste ikke så meget og købte ikke nyt før det gamle ikke kunne mere. Modsat er det hos mange i den yngre generation. De er meget påvirkelige af det massive reklame-udbud alle vegne. Selv penge reklameres der for. Jeg tænker specielt på kviklån, der udbydes pr. web på pc (internettet) og dem pr. sms. Det er hurtige penge på kontoen. Disse udbydere tager sig meget godt betalt for at låne penge. Ofte skal man betale efter 30 dage, og renten er på flere hundrede %. Det har de færreste råd til, og derfor får de lånet forhøjet og 30 dage mere til at betale hele lånet og renter og renters rente tilbage. Det er skruen uden ende. Det smadrer totalt fremtiden økonomisk. Disse typer kviklån skulle forbydes. Mange ender i luksusfælden. Hvis man vil låne, bør man gå til sin egen bank. Bankrådgiveren kender ens og økonomi og kan sige om man har råd til at låne. Desværre har de fattigste de største økonomiske problemer. Mange fattige, studerende og selv dem med arbejde låner sig frem i tilværelsen. Jeg er ikke dømmende. Min ægtemand og jeg har selv haft mange lån. Og de er altid blevet betalt, ofte før tid.