Landsdeltrøjen som SønderjyskE fremover skal trække over hovedet Foto: soenderjyske.dk
Landsdeltrøjen som SønderjyskE fremover skal trække over hovedet Foto: soenderjyske.dk

Når SønderjyskE Fodbold søndag den 29. november, løber på banen mod FC København er den nuværende hjemmebanetrøje, skiftet ud med en ny lyseblå trøje.
Det sker fordi SønderjyskE og hummel i samarbejde har lavet en ny landsdelstrøje, som er en hyldest til fællesskabet og det samlede Sønderjylland, som visuelt kan ses med fire mørkeblå søjler, som er integreret på fronten af trøjen. Søjlerne symboliserer de fire byer, hvor SønderjyskE-holdene har hjemme.
Søjlerne går over i den lyseblå farve, som skal illustrere et fasttømret sammenhold på tværs af landsdelen. Foruden er de sønderjyske byer, endnu en gang skrevet ind i trøjen før at markere at alle er en del af sammenholdet.

At SønderjyskE allerede skifter trøje igen, er fordi den nuværende genforeningstrøje har markeret 100-året for Sønderjyllands genforening med Danmark. Med et 2020 der går på hæld, bliver genforeningstrøjen dermed erstattet af landsdelstrøjen.

“Det har været en utrolig spændende proces, hvor vi i mere end et år har arbejdet tæt sammen med de dygtige folk og designere hos hummel med udviklingen af den nye landsdelstrøje. Det er blevet en flot fodboldtrøje, som med en række symboler og markeringer viser og understreger, hvor vi kommer fra. Vi er stolte som få af vores baggrund og vores historie, og den nye SønderjyskE-trøje er en hyldest til vores dejlige Sønderjylland”, fortæller marketingschef Kell Haugaard til SønderjyskE’s side og tilføjer:

“Når vi trækker i trøjen, kæmper vi for hele landsdelen. Det viser vi i historiefortællingerne på trøjen og på banerne. Jeg tror og håber, at mange sønderjyder vil tage trøjen til sig, og vi glæder os i den grad til at præsentere den for sønderjyderne til kampen mod FC København”.

Også hos hummel er der stolthed over den nye SønderjyskE-trøje:
“Vi er utroligt stolte af, at vi endnu engang kan præsentere en unik trøje til hele Sønderjylland. Det er fantastisk at mærke den store opbakning fra hele landsdelen, og derfor er vi også glade for, at den nye trøje er med til at hylde det unikke sammenhold og fællesskab, der hersker omkring SønderjyskE”, siger Lars Westergaard, der er Nordic Sponsorship Manager i hummel og tilføjer:

“Der er ingen tvivl om, at de imponerende resultater i genforeningstrøjen med både en pokaltriumf og en nuværende førsteplads i 3F Superligaen har lagt et ekstra pres på den nye trøje, men vi håber, at den kan leve op til sønderjydernes forventninger, så vi i fællesskab kan skabe nye og mindeværdige øjeblikke for hele landsdelen”.

Med landsdelens blod i årene er den nye SønderjyskE-trøje blevet designet af Lasse Betzer, der er født og opvokset i Bevtoft. Og netop derfor har trøjen en helt speciel betydning for sønderjyden, der også selv nåede at trække den lyseblå trøje over hovedet i ungdomsårene.

“Som sønderjyde er det en stor ære at få lov til at designe en trøje for hele landsdelens hold. SønderjyskE har altid været en stor del af mit liv, og klubben har givet mig mange uforglemmelige oplevelser. Derfor er jeg glad for, at jeg kan betale lidt tilbage med den nye trøje. Og selv om det aldrig blev til en stor karriere i lyseblåt, så er jeg stolt over, at jeg nu alligevel bliver en del af holdet, når de træder ind på Sydbank Park”, siger Lasse Betzer, der er grafisk designer hos hummel.

Landsdelstrøjen lanceres også som herrehåndboldtrøje til februar og som damehåndboldtrøje til næste sæson.