Da Haderslev – tilbage i 1992 – fejrede sit 700 års jubilæum som købstad, valgte man at udsmykke byrummet med tre skulpturer af den Ribe baserede kunstner, Ole Videbæk. Det var tre nye byporte til købstanden. Og hvor den gamle købstads porte – i sin tid – lå ved Møllestrømmen, Bispegade og Nørregade, så kom de nye porte til at ligge ved Ribe Landevej, Christiansfeldvej og ved Omfartsvejen. De tre porte hedder – ikke så underligt – Vesterport, Sønderport og Nørreport. De er bygget af stentøjsklinker, som tidligere var fortove rundt omkring i Haderslev. De gule klinker er kombineret med beton, som er malet i en stærk blå farve.
De tre kunstværker er udformet så de symboliserer forskellige kendetegn ved købstaden Haderslev. Porten ved Ribe Landevej symboliserer således sejladsen på Haderslev Dam. Sønderport symboliserer forandringerne i omgivelserne og Nørreport strækker sine tårne ud i den store verden og videre ud i verdensrummet. Gennem hele deres levetid, har byportene haft sine tilhængere og modstandere. Sådan som det oftest er med kunst.
Da man skulle lave rundkørslen ved Falck-stationen, lå Sønderport i vejen. Man måtte derfor flytte kunstværket. Nu står man så i en lignende situation i den modsatte ende af byen.
Krydset imellem Omfartsvejen fra Christiansfeld og Christiansfeldvej er et ‘Uheldskryds’ med alt for mange buler i biler og mennesker. Derfor skal der anlægges en rundkørsel. Det er der enighed om i byens råd. Men så ligger Nørreport i vejen.
En forespørgsel fra Udvalget for Plan og Miljø har vist, at det vil koste en halv million kroner at løfte Nørreport til en ny placering med en kæmpe mobilkran. Hvis man piller kunstværket ned, sten for sten, og genopfører det på sin nye placering, bliver prisen 350.000 kroner. Og det vil det borgerlige flertal i udvalget ikke ofre på formålet.
“Jeg synes ikke den er pæn. Og jeg vil i hvert fald ikke bruge 350.000 på at flytte den,” siger udvalgsformand Benny Bonde (LA), som har opbakning fra flertallet i udvalget.
Men skal man tillægge udvalgsformandens holdning så stor værdi, når man betænker at Benny Bonde ikke blot er kendt, men også dømt for, at pløje ting ned når han synes de ikke er pæne – eller er placeret forkert? Og hvad er pæn kunst? Hvis kunst skal være pæn, så ville vel hverken Robert Jacobsen eller Asger Jorn være blevet store navne?
Socialdemokraterne og Enhedslisten tager nu sagen i byrådet. Så må byens vise mænd og kvinder give svaret på spørgsmålet. Smider man bare kunst væk når det står i vejen?