Rigtig mange skoler og daginstitutioner har de seneste år brugt mindfillness og yoga. Lagoniskolen i Vojens har udviklet et helt nyt fag – KaMiBe – der nu er blevet hædret med en flot 1. plads ved DM i Skoleudvikling.
Lærer på Lagoniskolen, Peer Dreyer, Lektor ved UC Syddanmark, Sanne Feldt-Rasmussen og Skoleleder på Lagoniskolen, Thomas Kjær Nielsen, modtog prisen på 50.000 for førstepladsen ved ved DM i Skoleudvikling i Nyborg.
Fredag aften modtog skoleleder Thomas Kjær Nielsen den flotte pris ved et arrangement i Nyborg. Det er Skole og Forældre i samarbejde med Danske Skoleelever, der præmierer skoler, som har arbejdet nytænkende med et eller flere elementer i den nye folkeskolereform eller på anden måde har bidraget til at udvikle folkeskolen.
Lagoniskolen deltog med projektet KaMiBe, der står for Karaterstyrke, Mindfullness og Bevægelse – et projekt de har udviklet i samarbejde med UC Syddanmark og som forskerne har fulgt tæt fra starten. Og netop karakterstyke er det, der adskiller KaMiBe fra andre indsatser med mindfullness og yoga.
”De tilbagemeldinger, vi får fra elever, lærere og forældre, er, at det styrker eleverne. Det er endnu ikke videnskabeligt påvist, at det har en direkte sammenhæng med KaMiBe, men vi kan se, at eleverne, der har haft KaMiBe, klarer sig bedre i nationale test, end de gjorde tidligere”, siger Thomas Kjær Nielsen, der er skoleleder på Lagoniskolen i Vojens og fortsætter:
”Jeg tror på, at eleverne klarer sig bedre, fordi de bliver bevidste om deres egne styrker og svagheder, når de arbejder med deres karakterstyrker samtidig med, de finder en indre ro med mindfullness og bliver stimuleret ved bevægelses-delen. Det er ikke nødvendigvis kun fagfaglig undervisning, der forbedrer deres kompetencer”.
Det særlige ved projektet i Vojens er også, at skolen har valgt at gennemføre faget på alle skolens årgange lige fra 0. til 9. Det betyder, at samtlige elever på skolen har KaMiBe på skemaet to til tre gange om ugen i den understøttende undervisning.
”Når vi har KaMiBe, så er skolens personale klædt på til at køre faget – hvad enten det er pædagoger eller lærere, der står forrest. Vi har udviklet undervisningsmateriale sammen med UC Syddanmark, som kan tages direkte i brug og personalet har fået en grundig introduktion til faget. Undervejs har det blandt andet vist sig, at pædagogernes kompetencer kommer rigtig godt i spil her, da de har nogle rigtig gode forudsætninger for at gennemføre KaMiBe. På den måde går tankerne omkring en længere skoledag og understøttende undervisning op i en højere enhed og bliver en styrke for folkeskolen”, siger Thomas Kjær Nielsen.
Med 1. pladsen i DM i Skoleudvikling følger en check på 50.000 kroner. Thomas Kjær Nielsen har ikke helt taget stilling til, hvad pengene skal bruges til endnu, men det bliver noget, der vil styrke undervisningen i KaMiBe yderligere.
Læs mere om DM i Skoleudvikling på http://dmskoleudvikling.dk/
Pressemeddelelse af Haderslev Kommune