Idag blev den længe ventede testflyvning gennemført i luftrummet især over Flyvestationen i Skrydstrup og de omkringliggende byer.
Til flyvningen kom to norske F35 og var en del af oplevelsen. Det var dog kun den ene som var en deltager i selve demoflyvningen.
I to omgange af ca 30-35 minutter cirklurede først en F35, som er det kommende danske kampfly og det fly som F35 afsløse F16 rundt.
De to fly simulerede ved flere gange starter og landinger på banen i Skrydstrup, her var der til dagen lavet pressepladser og derfor vil jeg herunder give min uforbeholdne observation om det nye fly, fra min plads tæt på banen.

F35 har en klart dybere motorlyd og i flere omgange kunne den efterfølgende F16 lyde helt lys ved siden af. Men det skal dog siges at F16 også kan give lyd fra sig, hvilket jeg klart observerede ved den sidste overflyvning, inden nordmændende satte kursen tilbage nordover.
Ved denne overflyvning kunne man for første gang mærke lidt rungen i jorden og der var en god larm – men dette galt faktisk begge flyene.
Min umiddelbare vurdering er derfor, der er ikke forskel på de to fly, og så alligevel, for F35 er hurtigere i luften, hvilket blev synligt ved starten efter optankning og ved sidste overflyvning, hvor begge benyttede efterbrænder. Denne blev slukket senere på det nuværende F16.

Allerede imorgen torsdag, fremlægges de første data for tilmeldte på Flyvestationen, disse data er dog kun første overblik/gennemgang. Alt data skal efterfølgende analyseres og samles i en rapport.

Herunder kan du høre optagelser af de to fly, under henholdsvis take-off og den sidste overflyvning inden de to norske F35 fløj tilbage nordpå

F35 takeoff F35 sidste overflyvning F16 take-off F16 sidste overflyvning