Listig og slesk vej til magt
Teatret Møllen har haft premiere på “King Lear” – med en enkelt mislyd
Anmeldelse
Den nemmeste vej til magt går gennem løgne, sandheder virker bremsende og undertiden ødelæggende for den, der stiler mod en magtposition. De gode smøringsmidler hedder listig og slesk tale. Om lige præcis det handler Teatret Møllens nye forestilling “King Lear”. Den havde premiere onsdag aften.
Egentlig er det en tragedie skrevet af William Shakespeare, men den har komediens lethed og komik over sig. Kong Lear, der er gammel og affældig, vil dele sit britiske rige mellem sine tre døtre. To døtre slesker for ham, den tredje, yndlingsdatteren, vil ikke nå magtens tinden gennem slesk tale og bliver forstødt. Og narren, der er ansat til at fortælle kongen ubehagelige sandheder, bliver stødt bort. Stykkets egentlige nar er kongen.
Og så ender det galt med søstermord, krig og fangenskab.
I den oprindelige version indflettede Shakespeare budskaber til den tids elite. Nutidens kan tage samme budskaber til sig, og sådan har det været i umindelige tider. Oplægget er en legende, der har omkring 3000 år på bagen.
Mens Møllens Ole Sørensen ubesværet spiller gammel, affældig og naragtigt naiv, er der anderledes go over Thomas Clausen Rønne, der med forskellige påklædningsagtige rober uden overgang spiller de tre døtre og den skæggede nar, skiftevis uddeler ubehagelige sandheder, slesk tale og ikke mindst nedrigheder og ondskabsfulde komplotter.
Midt på scenen under kongens trone sidder Julie Hjetland, der leverer inciterende musikalske stemningsbilleder – og tillige udnytter sin smukke stemme. Desværre forstås ordene i hendes sange ikke, hvilket kan skyldes, at hun bruger mikrofon. Det virker ganske enkelt ikke på Møllens scene. Det naturlige får noget mekanisk, kunstigt og uforståeligt over sig og er med til at trække teater-magien ud af stykket.
Hans Rønne har instrueret det, der kan kaldes et shakespearesk kammerspil, og Gitte Baastrups enkle og meget rammende scenografi er særdeles virkningsfuldt.
“King Lear er skabt i et samarbejde mellem Teatret møllen og “Teatret”. Forestillingen kan opleves 4.-6. samt 17.-19. april på Møllen, hvorefter den kommer på turné.
Anmeldt af Carl Skøtt