Det lyder forenings- og fremskridtsvenligt, at Haderslev Kommunes udvalg for kultur og fritid har besluttet at indkøbe it-systemet Conventus til alle foreninger – et såkaldt booking-, finans- og administrationssystem.
Spørgsmålet er imidlertid, om Haderslev Kommune er ude i et køb, der er til gavn for foreningerne. Andre brugere vælger nemlig Conventus fra, og firmaet får ikke pæne ord med på vejen.
Systemet er oldnordisk, ikke brugervenligt – og i øvrigt på mange måder uhensigtsmæssigt.
Det kan naturligvis være, at systemet har stået sin prøve hos de foreninger i Haderslev Kommune, der allerede benytter det, men under alle omstændigheder er der grund til årvågenhed. Conventus tåler nemlig ikke åben kritik, hvilket ellers er kendetegn for firmaer, der mener at have gode produkter.
I trust-pilot får Conventus tommelfingeren ned, og der er endda en foreningsleder, der fortæller, at da han åbent kritiserede Conventus, spurgte Conventus kommunen om lov til at slette den pågældende forening som kunde.
Det i sig selv er alarmerende.
1. februar holder udvalget og dets forvaltning et orienterende møde i SE Arena i Vojens, og her vil systemet blive præsenteret med lutter lovord, men det er nok værd for de foreningsledere, der deltager, at forholde sig til andre foreningers erfaringer, inden de hopper med på den kommunale vogn.
Havkatten Calle
forrige nyhed
næste nyhed